Βιωματικό Σεμινάριο Μουσικοκινητικής

 afiseta

 

Μουσικοκινητική, λίγα λόγια γνωριμίας

Το «Σύστημα Orff»  είναι μία μέθοδος προσέγγισης του λόγου, της μουσικής και της κίνησης, που μπορεί να ξεκινήσει από την προσχολική ηλικία. Έχει ως πρωταρχικό σκοπό την ανάπτυξη της πρωτοβουλίας, της φαντασίας και της δημιουργικότητας. Δίνει μεγάλη σημασία στην αυτενέργεια, ευαισθητοποιεί τις αισθήσεις, καλλιεργεί την ικανότητα συγκέντρωσης, την κοινωνικότητα και το σπουδαιότερο, χαρίζει τη χαρά της βιωματικής συμμετοχής σε αισθητικές μορφές κίνησης, μουσικής και λόγου.

Α. Χώρος-Χρόνος. Κίνηση-Συν+κίνηση

Ανακαλύπτουμε και καλύπτουμε το χώρο-Αποκτούμε και οριοθετούμε τον χώρο μας, σεβόμενοι το χώρο του άλλου-Προς τα πού και πώς μπορούμε να κινηθούμε;

Πόσα μπορούμε να πούμε με τη γλώσσα του σώματος-Πόσα μπορούμε να νοιώσουμε  χωρίς να τα πούμε, όταν κινούμαστε και συν+κινούμαστε!

Β. Ρυθμός, η ανάσα της ζωής. Ρυθμός+Κίνηση=Χορός.

Γιατί ο ρυθμός δεν είναι κάτι αφηρημένο, είναι η ίδια η ζωή. Ο ρυθμός δρα και επιδρά, είναι η δύναμη που ενώνει τη γλώσσα, το στίχο, τη μουσική και την κίνηση. Την κίνηση που γίνεται χορός!

Γ. Το σώμα μας ως όργανο (body percussions). Ένταση-χαλάρωση

Τόσοι κι άλλοι τόσοι τρόποι να ηχήσουν τα χέρια και τα πόδια μας, το σώμα και το στόμα μας.             Ο ήχος δυναμώνει και πάλι  χαμηλώνει. Κι όταν αυτή η εναλλαγή ακολουθεί κάποιο νόμο κάτι συμβαίνει: Γεννιέται η Μουσική!

Δ. Ρυθμικές και μελωδικές ασκήσεις: Ostinato ή Η μαγική συνταγή.

Τρεις-τέσσερις νοτούλες όλες κι όλες, γίνονται βάση στέρεα για να πατήσει πάνω της η Μελωδία.

Ε. Έμμετρος λόγος και τραγούδι

Μετρική- Διδασκαλία τραγουδιού- Γιατί είναι πια καιρός  να τραγουδήσουμε!

ΣΤ. Ένα τραγούδι για χορό

Κίνηση σε δοσμένο ρυθμικό μοτίβο- Γιατί είναι πια καιρός και να χορέψουμε!                

 

Αναλυτικότερα θα διδαχθούν οι εξής δραστηριότητες από το βιβλίο:

Α: 1. ΟΤΑΝ ΠΑΙΖΕΙ Η ΜΟΥΣΙΚΗ (Αύξηση της εγρήγορσής μας)

  1. ΠΡΩΤΟΣ ΔΡΑΚΟΣ ή Φαταούλας (Ανάπτυξη οικειότητας μεταξύ μας)
  2. ΔΕΥΤΕΡΟΣ ΔΡΑΚΟΣ ή Φαφλατούφλας (Βελτίωση του αυτοελέγχου μας)

Β: 4. ΤΡΙΤΟΣ ΔΡΑΚΟΣ ή Λούι ο τεσσαροχάφτης (Συντονισμός σε κοινό ρυθμό)

Γ: 5. Ο ΚΑΡΟΤΣΕΡΗΣ (Body percussions)

Δ: 6. ΠΕΡΙ OSTINATO (Μ’ ένα ντιν κι ένα νταν: Δυο-τρεις νοτούλες γίνονται η βάση για να χτιστούν έργα μεγάλα!)

  1. ΛΑΡΕ ΜΙΡΕ (Το χιούμορ: ένα παρεξηγημένο πολύτιμο «όπλο»)
  2. ΤΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΤΩΝ ΕΠΤΑ ΑΔΕΛΦΩΝ (Η μουσική κλίμακα)
  3. ΡΕ-ΝΤΟ-ΡΕ (Το τραίνο των αντιθέσεων: αργά-γοργά, σιγανά-δυνατά)

Ε: 10. ΧΑΡΤΑΕΤΟΣ (Πως μαθαίνουμε ένα τραγούδι σε 5΄)

ΣΤ: 11. ΧΟΡΟΣ ΣΤΟΝ ΚΥΚΛΟ (Η κινητική απελευθέρωση της ομάδας)

Α-ΣΤ: 12. ΣΥΝΟΨΗ: Λόγος-Μουσική-Κίνηση μ’ ένα παράδειγμα:

ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ (Το Μαργούδι κι ο Αλεξανδρής)